Sidor

söndag 28 augusti 2011


Det blev några turer i skog och mark under veckan. Jag hittade några olika svampar så som kantareller, blek taggsvamp, Karl Johan, sotvaxskivling och sillkremla. Vissa torkar jag och andra smörsteks och äts upp direkt. Det är så roligt att komma ut i skogen och plocka svamp, och speciellt när man vågar ge sig på andra sorter är bara kantarell.



Nån slags jättesopp.

Slemmurkling ska man INTE plocka.

En gigantiskt taggsvamp.

Hittade en ganska fin Karl Johan..

..som jag skivade och torkade.

Eksillkremlan torkar jag.

Sotvaxsskivling torkas den med.

Skogens guld



Mumsigt som sjutton!

I have been out in the woods during the week and I found quite much different mushrooms. Some of them are to be dried and others are fried in butter and eaten straight away.

3 kommentarer:

In my Book of Dreams sa...

Kul att du hittar en del svamp. Och det är kul att ha en bok med sig så man kan kan studera svamparna även om de inte är ätliga.

Emma R sa...

gött! Vill också våga mer än kantareller och trattisar... Bara att börja plugga. Här i Norge är det pintjockt med svampar av alla de slag just nu, och mängder av dem är ju såklart ätliga och utsökta (bara man vistte vilka av dem)...

Lisa sa...

Ja, det finns så mycket sorter som man inte har en aning om ju. Man vågar liksom inte chansa å plocka dom heller ju. Men jag har lyckats utöka med ett par nya sorter iallafall, såna som det nästan inte går förväxla med nån giftsvamp och det är verkligen kul! Hoppas det går bra med pluggandet i Norge Emma, det låter spännande!