Sidor

torsdag 23 juni 2011


Utvilad och åter med nya krafter efter ett par härliga dagar hos farmor. Jag fick med mig lite olika nya blomplantor hem, som vanligt. Där finns allt mellan himmel och jord så det är riktigt roligt att jag får någon planta då och då, så att man bevarar de gamla sorterna som hon har. Nästa gång jag kommer dit ska jag få jordgubbsplantor som hon i sin tur har fått av en väninna som haft dem sedan långt tillbaka, så jag måste börja anlägga en plats här hemma nu. Troligtvis är de Sengana eller Zephyr som var de vanligaste sorterna längre tillbaks i tiden.



Vi bakade även en skotsk russinkaka som hon längtat efter och blev oerhört glad över. Jag lägger upp receptet så att ni kan prova göra den om vi vill, den är väldigt matig och går att variera lite om man t ex vill ha nötter eller andra torkade frukter i än russin så går det lika bra.
Carl Butler, som skrivit receptet, menar att "kakan blir bäst om den får ligga ett par dagar och således hinner bli perfekt till söndagskaffet" , men vi mumsade i oss av den på en gång och den var mycket god.

Skotsk russinkaka

Detta behövs; 
250 g smör
10 dl vetemjöl
3 dl socker 
1 ägg
350 g russin
2 dl mjölk
3 msk vitvinsvinäger
2 tsk bakpulver
En smord och mjölad kakform med lösragbar botten. (Vi rev mandel och bröade formen med det istället.)

Sätt ugnen på 175 grader, skär smöret i små bitar och lägg i en skål tillsammans med mjölet.
Smula sönder smöret med fingrarna tills allt blir finfördelat.
Tillsätt socker, russin och ägget. Detta kan man såklart även göra i matberedaren.
Rör ut bakpulver i mjölken och tillsätt vinägern.
Blanda sedan detta med degen.
Stjälp över degen i formen och grädda mitt i ugnen i ca 55 minuter, 
efter 30 minuter så sänker man värmen till 150 grader.



Smaskens!

Bjuder på lite fler gamla fotografier av farmor med släkt och vänner.








Jag älskar verkligen gamla fotografier!

Nu som ni vet så är det ju midsommar på intågande, själv ska jag jobba hela helgen men det gör mig inte så mycket. Men det är en härlig tradition som vi har och jag håller tummarna att ni som ska dansa runt midsommarstången får fint väder. 
Trevlig midsommar på er alla!






Back from my grandmother, refreshed and with new strength. I got me some plants  back home for my garden, and we've baked a scottish raisincake. Now is the midsummer celebrations here in Sweden, but I will be working all weekend so I wish a nice midsummer to you all!

3 kommentarer:

Erika sa...

Trevlig midsommar på dig med kära syster. Det är så roligt att läsa din fina blogg. Kram

Karin på FOX sa...

Hej Lisa!
Upptäckte just din blogg när jag såg din kommentar hos min Lisa:)
Roligt! Har kollat runt lite.
Fastnade på sidan om din tid som wrangler. Förstår att du längtar tillbaka dit.
Stor kram/ Karin

Skaffaren sa...

Vad härligt med bilder från förr!
:-)