Sidor

torsdag 26 maj 2011


Just nu ljuder Carlene Carters ljuva stämma i högtalarna och jag passar på att njuta, jag gillar inte bara gamla saker, gamla bilar och gammal musik förstår ni. Jag gillar westernstilen och countrymusik rätt skarpt också.
Så nu ska jag drömma mig bort till Arizonas vidsträckta ökenlandskap, där jag faktiskt har varit och jobbat på en gästranch utanför Tuscon, White Stallion Ranch , och det var något av det bästa som jag någonsin gjort.

Jag längtar tillbaka var och varannan dag, även om det var slitsamma dagar då vi oftast jobbade mellan 04.30 och 17.00 och endast ledig på söndagar. Min huvuduppgift var att sköta om hästarna och hjälpa till med att få hästarna klara inför det första ridpasset som startade 07.00 då gästerna skulle ta en morgonridtur ut i öknen och då red jag oftast med.
Sen var det 1-2 ridturer till under dagen, beroende på om man följde med på långturerna eller tog de kortare. Det fanns även kor och ett minizoo, som vi "wranglers" skötte om.
Men det var en helt fantastiskt upplevelse, så där så att man knappt kan tro att man själv faktiskt varit där.

Jag har en bra beskrivning på vad jag hade för arbetsuppgifter på ranchen, dock är den på engelska.


Wrangler Job Responsibilities May Include:
  • Other duties as assigned
  • round up the horses each morning
  • groom & tack
  • train horses
  • caring for sick and injured animals
  • guide guests on trail rides
  • give guests instruction in basic horsemanship, riding lessons and horse care
  • interact with guests to make each ride safe, educational, and fun
  • breakfast rides, steak rides, moonlight rides, and overnight pack trips
  • assist barn boss (or head wrangler) assign horse to guests to fit their skill level, experience, and size
  • assist head wrangler (or barn boss) assign guests into riding groups, using whatever criteria the ranch has established
  • eating meals with guests, visiting with them in the evenings and just being there for them when they have "horse" questions.
Så nu tänkte jag bjuda er på lite bilder från detta underbara ställe!

Jag och Apache

Jag och Hawk

Här tror jag det var team penning på gång, 
en lagtävling där man ska på snabbast tid på in kalvar i en fålla.

Se själva hur det går till! 

Ridtur i öknen med Carol som ledare. 
Hon var stallchefen, "head wrangler" , och en äkta cowgirl. 
Underbar människa och hon hade en fantastisk hand med hästar.


 









Jag har ju min alldeles egen vackra hästvän också!



I am really lucky to have my own beutiful horse.


Some pictures from White Stallion Ranch, a place I have been working at for a short while. The most wonderful place I've been on.

3 kommentarer:

Emma R sa...

det ser precis så häftigt ut som jag har föreställt mig det i fantasin! va tufft att du jobbat på ett sånt ställe! :-D

Cejrin sa...

Snyggaste western-bruttan jag sett på länge =)

Lisa sa...

Ja Emma, det var så häftigt att vara där!
Hehe, bara hölstret som fattas Carin! ;)