Sidor

tisdag 29 november 2011


För någon dag sen kom första snön här och det var så mysigt att se ett snötäcke på marken även om det var tunt. Det känns lite roligare att ställa fram ljusstakar och stjärnor då, och jag har både hunnit med att adventsbaka och pysslat lite. Jag har bakat smarriga saffransbullar med mandelmassa i och även gjort munk, vilket är jättelätt faktiskt men längre tillbaka innan jag ens provat så var jag säker på att det måste vara väldigt komplicerat. Jag använder bara vetebrödsreceptet på mjölpåsens baksida, formar munkar med ett munkmått och när de jäst klart så doppas de i hett ister. Jag provade även på att göra några ckokladdoppade munkar, riktigt gott!




I lördags så var jag tillsammans med ett par vänner, Johan och Fanny, på julmarknad och där sålde vi bland annat vetevärmare, rågmjöl som Johan malt själv, handledsvärmare och små fina virkade julpynt som Fanny gjort och jag bidrog med dörrkransar och kvastar av björnmossa. Det mesta gick åt och det var en riktigt trevlig dag. 


 Jag tänkte visa hur lätt det är att göra fina och praktiska kvastar av björnmossa. Dessa har använts bland annat för att sopa glöden ur bakugnarna och björnmossan innehåller kisel vilket gör att den inte tar eld så lätt trots att den är så torr. Den rötar inte heller, så den går inte att kompostera. Björnmossans gröna hår torkar ihop efter ett tag, men reser sig åter så fort de blir fuktiga igen. De är även fina att ha som prydnad vid t ex spisen.

Lite användbara redskap

Tygband i fina färger


Jag rensar mossan från barr och annat som följer med från skogen. Sen lägger jag ihop en lagom bunt mossa.

Jag snurrar ihop det som ska bli skaften på kvasten med en grön tunn ståltråd, sen klipper jag den gröna borstdelen jämn.

Jag gjorde både stora och små kvastar.

Runt kvastskaftet satte jag fast banden. För att få bandet att sitta bra så kan man sy fast det med en nål och tråd.

De små är ca 15 cm långa.

De stora blev ca 25 cm långa.

Det är kul att man på ett enkelt sätt kan göra så fina saker av naturen. 

Jag kom hastigt och lustigt på under lördagen att den faktiskt var första advent på söndagen, och jag hade ingen adventsljusstake. Så man tager vad man haver, en gammal pajform i aluminium, fyra blockljus och mossa fick duga. Enkelt och snyggt!





Den blev till och med finare än vad jag förväntat mig.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jätte fint blogg inlägg! Fina bilder och mycket bra tips!! / Erika

Karin på FOX sa...

Vilka fina björnmossekvastar du gjort! Trevligt att få veta hur de används och all fakta också.