Sidor

torsdag 7 juli 2011


Idag blev det en riktig jordgubbsfest! Jag har fått en stor skål med hemodlade jordgubbar av min vän Dan och tänkte att jag måste ju göra nåt smarrigt med dom, så jag använde det mesta till att göra en supergod jordgubbspaj med knäckig botten och gräddkräm, sen åt jag de resterande jordgubbar med fil till frukost. Sämre kan man ju ha det!


Självklart så måste ni ju få receptet på denna goda paj! 

Jordgubbspaj med gräddkräm

3 dl vetemjöl 
1 tsk bakpulver
1 dl socker
150 gram smör eller margarin

Fyllning och garnering

2 äggulor
4 msk socker
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vispgrädde
ca 1 liter jordgubbar (jordgubbarna kan med fördel delas i fyra bitar)

Gör så här:
Blanda snabbt ihop mjöl, bakpulver, socker och margarin till en slät pajdeg. Tryck ut degen i en rund form och ställ kallt. 
Sätt ugnen på 200 grader.
Grädda i nedersta falsen i ca 15-18 minuter.
Låt svalna.
Vispa äggulorna och sockret poröst och luftigt med vaniljsockret, vispa grädden hårt och vänd ner den i äggsmeten. Bre ut gräddkrämen i pajskalet och dekorera med jordgubbar.

Självklart kan man variera med andra bär efter eget tycke och smak!




Today it was a real strawberry day, I baked a cake with strawberries and had strawberries for breakfast. So delicious!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas det smakade! :)

Erika sa...

Gud va gott!