Sidor

måndag 18 april 2011

Jag har minst sagt haft fullt upp hela helgen, från morgon till kväll med att snickra hönsgård åt mina små pullor. Solen har värmt hela dagarna och det har varit helt underbart. Igår kom syster på besök och då passade jag på att baka en smarrig bärpaj som jag tänkte dela med mig av till er!

Ljuvlig bärpaj
1 liter torra bär (jag använde mig dock av frysta hallon & blåbär)
1 msk potatismjöl
1 dl florsocker

Smuldeg
2 dl vetemjöl
2 msk potatismjöl
2 msk florsocker
75 gram smör
1 msk socker

 Gör så här:
Rensa bären och blanda dem med potatismjöl.
Smörj en pajform, ca 20 cm i diameter.
Lägg i bären och strö över florsocker.
Gör sedan degen och fördela smulorna över bären.
Grädda i 225 grader i 25 min.

Sen kan man variera sig lite efter eget tycke och smak. Jag ringlade t ex över ljus sirap innan jag skjutsade in den i ugnen, smarrigt!

Till den här pajen tänkte jag servera vispgrädde, men det fanns knappt en dl kvar i kylen. Så jag gjorde ett experiment med att tillsätta 3 msk creme fraiche och det blev jättebra faktiskt. De som smakade "grädden" märkte ingen skillnad heller.








Hoppas den ska smaka och har ni andra bra pajtips så dela gärna med er!

Have been busy all weekend, from morning to night with carpentry chicken run. The sun has shone all day and it has been wonderful.
My sister came to visit and when I took the opportunity to bake a delicious berry pie.

Inga kommentarer: