Sidor

tisdag 29 mars 2011

En längtan efter vår

Jag längtar så efter att våren ska komma hit, snö och is försvinner och solen blir underbart varm.
För att stilla min vårlängtan så sådde jag idag lite frön av tomat, paprika och smultron.
Det blev även några olika sorters penseéfrön som jag sparat från förra årets blommor, nu återstå bara att se om det kommer upp något!


       


        

      

      

     

     

    


Lite rolig fakta om just Penseér;
Det folkliga namnet pensé, pansy på engelska, har förstås en fransk koppling. 
Pensé betyder ju tanke och tittar man närmare på en fullvuxen penséblomma ser den nästan ut som ett ansikte, kattansikte menar många, djupt i tankar.

Dom är en av mina favoritblommor, så himla söta!


I'm longing for spring. When snow and ice disappear and the sun is wonderfully warm.
I planted some seeds today of tomato, pepper and wild strawberry.
There was also some different types of pansy seeds left that I saved from last year's flowers, now remaining only to see if it grows.

Some fun facts about Pansies;
The folk name pansy, is of course a french word. Pansy means thoughts and if you look closely at a full-grown pansy flower it looks almost like a face, a cat face, deep in thought.

They are definitely my favorite flower, so sweet!

1 kommentar:

Anonym sa...

Känns verkligen som att våren är här när man får ställa ut en kruka med panséer på trappan! Längtar!

Hoppas man får smaka lite godsaker som du sått sen när de är mogna!

/ Erika